fredag 5 juni 2009

BIBLIOTEKSREKLAM

Det är min övertygelse att bibliotekens sjunkande besökstal kan åtgärdas med intensiva reklamkampanjer. Men jag talar inte om fåniga och menlösa annonser om hur nyttigt det är att läsa, utan jag menar att biblioteken måste slå sig in bland mer exklusiva marknadssegment för att överleva i dagens kommersiella samhälle. Kampanjerna ska rikta sig till samma personer som uppmärksammar annonser om dyra klockor, parfymer, bilar, kläder etc. Varumärket ”Bibliotek” ska slåss med varumärken som Rolex, Armani, Prada, Bulgari, Versace, Ferrari, Gucci osv.

Det är dags att jag för en gångs skull använder mina övermänskliga färdigheter (i detta fall min kunskap och erfarenhet inom grafisk formgivning) i Det Godas tjänst. Jag skall då och då här presentera lite utkast till annonser som kunnat hämtats ifrån påkostade och trendiga lyxtidningar. Om några biblioteket skulle vara intresserade av att lansera sig på detta vis, så kan vi säkert diskutera ett rimligt arvode för min del. Jag är minst en krona billigare än de etablerade reklambyråerna.