måndag 20 april 2009

BIKT

Många låntagare drar sig för att tala med bibliotekarier personligen, dels för att bibliotekarier i största allmänhet är skräckinjagande varelser dels för att låntagarna skäms över sina frågor. Därför har många bibliotek inrättat särskilda biktbås där låntagare kan lätta sitt hjärta utan att behöva konfronteras med ett allvetande orakel på ett alltför intimt plan.

Biktbåset består av ett stort snidat träskåp (mer eller mindre utsmyckat med upplyftande scener ur bibliotekshistorien) med ingångar ifrån två håll. Inuti skåpet finns på ena sidan av avskärmningen en bekväm stol för bibliotekarien och på den andra en något mindre bekväm stol för låntagaren. Avskärmningen kan bestå ett nät, ett skynke, en glasskiva eller dylikt. I vissa fall är avskärmningen en kompakt trävägg så låntagaren och biktfadern … jag menar bibliotekarien … kommunicerar via mikrofoner och högtalare (eller via telefonlurar som i besöksbås på amerikanska fängelser). Bibliotekariens röst kan då även förvrängas för att ytterligare poängtera att denne inte är personligen involverad. Det kan synas förvånande hur många låntagare som hellre vill tala med någon som låter som Darth Vader än med en livs levande bibliotekarie … En del bibliotek har ersatt bibliotekarien i biktbåset med en automatisk förinspelad svarare som aktiveras av låntagarens frågor och som ger mer eller mindre relevanta svar. Detta är dock inte att rekommendera – risken finns ju att låntagaren faktiskt får bra svar på sina frågor …

Vissa bibliotekarier som tjänstgör i dessa biktbås kan ryckas med alltför mycket av den rituella ceremonin, de får gudomlig inspiration och förmedlar sin visdom med ett drag av himmelsk upplysthet och ger till och med låntagaren syndernas förlåtelse: ”Du är välsignad i Den Helige Riksbibliotekariens namn. Gå i frid och låna tre böcker i biblioteket – en rolig och två nyttiga”.

Bibliotekarierna i biktbåsen har förstås tystnadsplikt och får endast diskutera låntagarna med arbetskamraterna i fikarummet, med kollegor på andra bibliotek, med släkt och vänner och med fullständiga främlingar i barer.

Denna form av hjälp till låntagare kommer dock alltmer att avskaffas till förmån för datorchatt-tjänster typ ”Fråga en bibliotekarie”. Denna tjänst är ännu opersonligare och föredras av vissa typer av låntagare. Och bibliotekarier …