lördag 29 november 2008

BERÖMDA BIBLIOTEKARIER

I Manuel Klant (1724-1804)

Var på sin tid en hyfsat känd filosof som grundade Den Kritiska Filosofin, vilket innebär att man kritiserar allt och alla överallt och hela tiden, vilket gjorde honom särskilt uppskattad vid middagsbjudningar.

När han fick tid över från sitt kritiserande tjänstgjorde han som biblioteksassistent vid det kungliga palatset i Königsberg där han – hör och häpna – hade vissa invändningar mot hur biblioteket sköttes. Efter en dispyt med överbibliotekarien som slutade med en duell i gryningen, dog Klant av sina skador som han ådrog sig vid detta tillfälle. Inte vid duellen (som han vann) utan när han ramlade av cykeln på väg hem.

onsdag 26 november 2008

VIDEO KILLED THE LIBRARY STAR ...

Video på Youtube för The Virtual Library Orchestra http://se.youtube.com/watch?v=hlqaBPL6gR4

tisdag 25 november 2008

FINNS DET INGEN ÄNDE PÅ MIN BEGÅVNING ..?

Om denna blogg är den politiska grenen av min subversiva verksamhet så kommer nu här den militära; att förföra människor till underkastelse med skön musik … www.myspace.com/virtuallibraryorchestra.

måndag 24 november 2008

VAD EN UNG BIBLIOTEKARIE BÖR VETA

Jaså, du är färdig med din utbildning till bibliotekarie nu? Tog det inte lite väl lång tid för dig? Nå, alla har väl inte en naturlig fallenhet för yrket ...

Emellertid – nu när du tar dina första stapplande steg ut i arbetslivet finns det några små saker som du kan behöva veta. Sådant som de inte lär ut på bibliotekshögskolan – inte för att de inte vet, utan för att de inte vill ...

Du har säkert under utbildningen åtminstone någon gång stött på ordet ”låntagare”. Som du säkert förstått av det föraktfulla tonfall, kombinerat med nedlåtande hånleenden, med vilket ordet uttalas av erfarna bibliotekarier, att ”låntagare” är en företeelse som kommer väldigt långt ner på listan över en yrkesverksam bibliotekaries prioriteringar vad gäller åtaganden och plikter.

Trots det, så bör du känna till låntagarens rätta natur. Låt dig inte luras av deras beskedliga och allmänt bortkomna uppsyn - varje låntagare är personligen utsänd av djävulen själv för att testa ditt tålamod och din mentala styrka. Det räcker inte med att bara ignorera låntagarnas existens, du måste aktivt se till så att dessa permanent avskräcks ifrån att störa dig igen. Hur man går tillväga är upp till varje bibliotekarie själv, baserat på erfarenhet, personlighet och dagsform, men här är några tips:
- Vad än låntagaren önskar så hänvisa vidare till någon annan i personalen. Om dessa är införstådda med taktiken så gör de likadant och det hela blir en härlig rundgång. Ju längre och mer invecklad rundgång ni åstadkommer, desto större chans att ni alla kan se tillbaka på händelsen åratal framåt med ett angenämt nostalgiskt skimmer.
- En låntagare vet mindre än du och har alltid fel. Så länge du är införstådd med dessa oomkullrunkeliga fakta så kan inget hindra dig ifrån att utföra ett effektivt och tillfredsställande arbete. Det är saligare att giva än att taga – detta lämpar sig särskilt väl när det gäller argument ...
- En låntagare befinner sig alltid i en beroendeställning gentemot dig. Låntagaren behöver dig mer än du behöver denne. Sådant ger alltid bibliotekarien självförtroende, råg i ryggen och utlopp för självförverkligande idéer. Utnyttja din styrkeposition väl och med gott omdöme – eller om det nu inte går – inte ...

Förutom låntagare så kan det dyka upp andra suspekta och onödiga typer i biblioteket, t ex forskare, hantverkare, politiker, journalister och turister. Sådana ska avsnäsas med lika hög grad av inlevelse som vad gäller låntagare (en låntagare har ju trots allt åtminstone formellt en viss rätt att vistas i biblioteket). För en seriös bibliotekarie gäller att alltid vara konsekvent, jämlik och neutral, dvs behandla *alla* människor som lort.

Så – nu har du lärt dig allt du behöver veta för att du ska få en lång och framgångsrik karriär som bibliotekarie. Och kom ihåg – vad som än händer – hänvisa inte till mig ...