måndag 6 oktober 2008

RAPPORT FRÅN DEN INTERNATIONELLA BIBLIOTEKARIEKONFERENSEN I SAINT TROPEZ 29-30 MAJ 2008

Efter mycket tjat ifrån den högsta ledningen så blev jag och Elisabritt från vårt bibliotek tvingade att lämna vår trygga hemort och bege oss till konferensen i Saint Tropez (nånstans i Tyskland, tror jag).

När vi väl kommit fram efter en strapatsrik färd som jag vill glömma så fort som möjligt, upptäckte vi att man är tvungen att boka hotellrum i förväg. Alla hotell var fullbelagda. Flera män var villiga att ge Elisabritt en säng för natten men av någon anledning så var de inte lika intresserade av att hjälpa mig. Nå, det fick ordna sig så småningom – nu skulle vi koncentrera oss på arbetet.

Vi lyckades till slut hitta till den jättelika Kongress- och Bordellbyggnaden mitt i centrala Saint Tropez där vi tog del av dagens program.

Efter ett inledningsanförande av Britney Spears presenterades bland annat följande föredrag, diskussioner och workshops:
- Strukturdifferenser i konglemerade flödesterminenter
- Kompost-modernismens framtid
- ”Vad är en läsare?” – föredrag av redaktören för Reader’s Digest & Constipation
- Hur man katalogiserar böcker om idrottsskador hos franciskanermunkar
- Datorer - en övergående fluga?
- Traktamentesberäkningar
- Får jag bli ditt fjärrlån inatt?

På kvällen var det fest för alla bibliotekarier som kommit ifrån hela världen för att ha roligt. Vi märkte dock genast när vi anlände att stämningen inte var den bästa. Mörkklädda och bleka gestalter stod blickstilla utmed väggarna och viskade ohörbart med varandra. Stillsam orgelmusik ljöd ur högtalarna. Vi blev serverade utspädd balsameringssprit.

Efter en stund förstod vi att vi hamnat på invigningspartyt för den Internationella Begravningsentreprenörskonferensen. Vi gick lättade därifrån och hittade bibliotekariernas fest i den andra änden av byggnaden. Där förväntade vi oss en lättsammare tillställning.

Efter en kvart där så gick vi tillbaka till begravningsentreprenörerna igen …

Framåt natten så försvann Elisabritt med en skäggig karl som påstod att han var Jan Guillou. Själv fick jag låna en utställningskista av begravningsentreprenörerna att sova i.

Nästa morgon fortsatte konferensen. Vi började tröttna så smått, men är man bortrest på arbetstid så är man. Vi såg på när två dokumentalister brottades i gyttja och lyssnade på ett föredrag av författarinnan Brigitte Baroque som bland annat skrivit boken ”Ta mig, ta mig, ta mig!”. Föredraget var välbesökt. Personligen så är ingen av oss speciellt intresserad av den sortens kvinnolitteratur, Elisabritt har till exempel bara läst tolv av hennes böcker.

Vi pratade senare med kollegor ifrån Island, Zambia, Tjeckien, Japan och Skåne men vi förstod inte vad de sa eftersom de inte pratade svenska.

Framåt eftermiddagen började staden att fyllas med intressanta och dynamiska människor inför helgen, så då var det dags för bibliotekarierna att åka hem.

Vi kom hem ordentligt.

2 kommentarer:

bloggbea sa...

Så många skratt på så kort tid och det nästan innan dagen börjat. Tack! Bloggbea

DEN BRUTALE BIBLIOTEKARIEN sa...

You ain't seen nothing yet ...