torsdag 20 augusti 2009

FRÅN SVENSKA TILL SVENSKA

En sista omgång litteraturmisshandel för denna gång, tack till Google Translate.


Klas Östergren: Fantomerna
Eftersom han ännu inte fått tag på Nadja vare sig per telefon eller brev, så gick han varje dag upp till hennes dörr och ringde på.
Jag har Nadja eller via telefon eller e-post, så det gick till dörren och en stege för varje dag.
Kommentar: En av översättningarna bytte tydligen ut brev mot e-post - Google Translate inte bara översätter, den moderniserar också.

Leif GW Persson: Samhällsbärarna
Vår tid känner inte nåden. Han låg prydligt uppbäddad med kanten på påslakanet sträckt under hakan och armarna vilande efter sidorna ovanpå täcket. Rummet var också trevligt, alls icke något typiskt sjukrum.
Jag vet att generositet i vår tid. Den rena sidan av filten under armen påslakanet samlas på sidan av hakan och utbildning. I detta rum, alla på sjukhuset är typiskt.
Kommentar: I sjukhusrum är det typiskt att påslakanet samlas på sidan av hakan. Man får vara glad att filten åtminstone har en ren sida.

C.J.L. Almquist: Drottningens juvelsmycke
Tider av dueller och dubbel-jalousier, vilka tider likväl av intressanta äventyr, vilka tider av storm kring lockarna och eld i hjärtat?
Dubbla duell jalousier som helst, men en intressant upplevelse i hjärtat av en storm eller brand?
Kommentar: Alla översättningar hade problem med dueller och dubbel-jalousier och till slut blev det ett ord av det hela. Hur klart som helst.

Liza Marklund: Den röda vargen
Han hade aldrig tålt att se blod. Det var något med konsistensen, trögflytande och pulserande. Han insåg att det var irrationellt, särskilt för en sådan som han.
Han hade aldrig se blod. Det är något med den konsekvens, viskositet och livet. Han är omöjlig, därför, särskilt för honom.
Kommentar: Jo, jo - viskositet är inte att leka med …

PC Jersild: Babels hus
Enskede sjukhus hade 1979 ett upptagningsområde som grovt sett omfattade nordvästra delarna av södra Storstockholm. Bebyggelsen i detta område var blandad.
Enskede sjukhus i 1979-bassäng, inklusive Sydväst norra Storstockholm. Byggindustrin har varit blandade.
Kommentar: Jag vet att byggindustrin var inblandad i skandalen med de undermåliga bassängerna på Enskede sjukhus 1979.

Ken Kesey: Gökboet
Dom är där ute. Svarta gossar i vita uniformer och dom är där ute före mig för att begå sina horiska gärningar i korridoren och svabba upp efter sig innan jag kommer på dom.
Dem. Svart barn i vita uniformer, bomull löpare och horiska handling begåtts framför mig innan.
Kommentar: Ordet ”horiska” följde med genom alla översättningar, det begreppet finns tydligen på alla språk.

Georges Simenon: Klockorna i Bicêtre
Klockan är åtta på kvällen. För miljoner människor, var och en i sin stad, i den lilla värld som de har skapat åt sig eller där de hankar sig fram, lider en alldeles bestämd dag mot sitt slut, kall och dimmig. Det är onsdagen den tredje februari.
8 är en klocka på natten. Miljoner människor i sin stad. Världen är liten och när de samlades för att skapa sina egna i slutet av lidande är mycket specifika datum och kall dimma. Detta är den tredje onsdagen i månaden 2.
Kommentar: När jag är i slutet av mitt lidande ska jag också skapa en egen värld. Jag återkommer med specifikt datum.

Hjalmar Söderberg: Doktor Glas
Jag har aldrig sett en sådan sommar. Rötmånadshetta sedan mitten av maj. Hela dagen står ett tjockt töcken av damm alldeles stilla över gatorna och torgen. Först på kvällen lever man upp en smula.
Jag har aldrig sett en sommar. Austalo temperaturen i maj efter en hel dag, ett tjockt moln av damm är särskilt önskvärt gator och torg. Bara lite nattliv.
Kommentar: Ett tjockt moln av damm är effektivt för att hålla nattlivet i schack.

Inga kommentarer: