torsdag 26 mars 2009

STÖLD

Det här med att lägga ut sina texter gratis på nätet kan ha sina risker. Folk stjäl uttryck, fraser, idéer och skämt ifrån mig …

T ex så hörde jag i måndags Maud Olofsson säga ”Jag tänker gå samman med mina partikamrater och rulla Reinfeldt i tjära och fjädrar under gemytliga former”. Och på Dagens Nyheters ledarsida tyckte någon att ”vi förnuftiga, rationella och intelligenta människor borde inte så lättfärdigt avspisa allt som betraktas som övernaturligt. Bara för att det inte finns minsta tillstymmelse till bevis, så betyder det inte att det inte finns själavandring, flygande tefat, pyramidkraft, telepati, levitation, jultomte eller rättvisa löner för bibliotekarier”. I marsnumret av Svensk Pseudovetenskaplig Tidskrift står det ”Alla maskiner har ett inbyggt uppkäftighetschip som aktiveras slumpvis utan förvarning och utan förklaring. Chipet är inte tillverkat av människor utan skapas spontant och automatiskt i samma ögonblick som två olika tekniska pryttlar monteras tillsammans. Chipet går inte att ta bort och det går heller inte att inaktivera det.”

Idén att driva med bibliotekarier sprider sig också som en löpeld över bloggvärlden. Vi har redan Den Fräcke Bibliotekarien, Den Cyniske Bibliotekarien, Den Förnumstige Bibliotekarien och Den Stjälande Bibliotekarien.

Serien Kafkas Katt har plagierats i form av Selma Lagerlöfs Katt, Jane Austens Pitbull, Aleister Crowleys Pudel, Edith Södergrans Boaorm och Arthur Schopenhauers Dvärgmarsvin.

Så för att förekomma alla andra är det väl lika bra att jag gör en parodi på mig själv. Då vet jag ju åtminstone att det blir bra gjort …

B.A.N.A.L.

Hej, jag är Den Banale Bibliotekarien. Jag har utnämnt mig själv till geni eftersom ingen annan har gjort det. Jag har bara ett enda skämt som jag upprepar hela tiden: bibliotekarier är vresiga och låntagare är korkade. Samma skämt om och om igen. Man skulle kunna tro att jag jobbar på TV 4 … Jag försöker att inte låtsas om att ingen gillar min musik eller besökt mina Myspace-sidor. Om man ropar tillräckligt högt att man själv är begåvad så hör man inga protester. Nu måste jag sluta för jag ska hitta på ett nytt skämt, det handlar om vresiga bibliotekarier och korkade låntagare …

Inga kommentarer: