fredag 27 februari 2009

DEN PERFEKTA LÅNTAGAREN

Vad är den perfekta låntagaren? De flesta bibliotekarier skulle nog hävda, mellan skål och vägg eller i fyllan och villan, att den perfekta låntagaren är någon som aldrig sätter sin fot i ett bibliotek eller utnyttjar dess tjänster. Men om vi bortser ifrån verkligheten en stund och istället ser allt i ett rosenrött skimmer, hur kan man karakterisera Den Perfekta Låntagaren?

Underdånighet är alltid en välkommen egenskap, likaså lydaktighet och gränslös tacksamhet. Attityder som inte kan tolereras är uppkäftighet, frågvishet, oförskämdhet, näsvishet, respektlöshet och en missriktad övertygelse om att låntagaren är lika aktningsvärd som bibliotekarien.

Det är dock tillåtet för en låntagare att ställa *några* frågor. Helst enkla sådana, som bibliotekarien kan svara på direkt utan att ens behöva leta efter svaret. Sådant väcker rättmätig beundran hos låntagaren och ger bibliotekarien en stark självkänsla och en anledning till att fortsätta kliva ur sängen på mornarna och åka till jobbet.

Den idealiska situationen innefattar inga kontakter alls mellan låntagare och personal. Låntagaren letar reda på böckerna själv, lånar dem i självutlåningsapparaten och försvinner sedan omedelbart utan att drälla omkring i lokalen i onödan. Tyvärr är de flesta låntagare inte tillräckligt intelligenta för att kunna klara sig helt på egen hand så förr eller senare försöker de haffa någon ur personalen för att få hjälp. Om denne bara slår dövörat till, ignorerar låntagarens existens, håller ett snabbt och stadigt tempo och så fort som möjligt uppsöker en dörr med skylten "Endast Personal", så brukar det lösa sig.

Det har hänt att en låntagare uppfört sig exemplariskt i ett bibliotek. Senast detta inträffade var på Sundsvalls Stadsbibliotek den 4 mars 1987. Personalen där talar fortfarande om händelsen med ett lyriskt skimmer i sina anleten. Kanske kommer vi alla en dag att få uppleva något liknande i vår livstid, men man måste dock placera sina förväntningar på en rimlig nivå. Så länge som en låntagare inte talar med hög röst, spiller kaffe eller läsk, sätter tillbaka böcker på fel plats i hyllorna, har sönder bibliotekets datorer, ställer korkade frågor, stjäl böcker eller sätter eld på hela biblioteket så får man som bibliotekarie vara nöjd med låntagarens uppförande.

Inga kommentarer: