måndag 26 januari 2009

ATT GÖRA BOKOMSLAG

Som alla vet så är omslaget viktigare än innehållet i en bok - de flesta läsare orkar inte läsa hela boken i alla fall. Det är meningen att folk ska köpa böcker, om de läser dom eller inte är av underordnad betydelse. För att locka köpare måste böckerna ha ett säljande omslag. Hur gör man då ett kioskvältande omslag? Jag, som är en gammal erfaren grafisk formgivare (ett av få påstående på denna sajt som är sant ...) skall härmed förklara hur man går tillväga.

Det finns tre olika upplägg att välja emellan till ett bokomslag: nästan naket, halvnaket och helnaket. Vissa formgivare påstår att bokomslag inte alls behöver vara så spekulativa och anspela på sex, utan att snygga bilder och tilltalande typografi är lika effektivt. Dessa personer vet inte vad de pratar om och borde släpas ut på en bakgård och skjutas som galna hundar.

Det enda som lockar människor mer än pengar (med människor avser jag i det här sammanhanget i första hand män) är sex. Inte sex i sig, utan fantasier om sex ... Människor tänker på sex hela tiden. En del säger att sex är lite som att cykla. Menar de med detta att har man väl lärt sig det så kan man det? Jag tror att de menar att man blir andfådd, utmattad och får skavsår.

(Jag har hört att även kvinnor kan vara intresserade av sex men några sådana har jag aldrig träffat på.)

Så fram med en ung, vacker dam på omslaget i olika stadier av avkläddhet, boktiteln i stora tydliga bokstäver och så en annan nödvändighet: citat. Citaten behöver inte ens innehålla beröm för boken ifråga, bara de kommer ifrån kändisar. T ex:
"Jag har inte haft tid att läsa denna bok" Horace Engdahl
"Sluta att ringa och störa mig hela tiden!" Robert Aschberg
"Varför handlar inte boken om mig?" Carola


På baksidan av boken (den så kallade blurben) kan man ljuga hur mycket som helst: vad boken handlar om, hur den mottagits av läsare och kritiker och vad författaren skrivit tidigare.

T ex "Das Kapital":
"En festlig skröna om pengar, politik och sex i ett fartfyllt tempo. Karl Marx har med denna nya bok befäst sig som en av det nya Tysklands största humorister. Hans formuleringar får läsarna att skrika av skratt. Ingen kan som han skildra dråpliga situationer, komiska missförstånd och passionerade kärleksmöten. Hans roligaste bok sedan Lady Chatterleys Älskare."

Nu när ni vet allt detta, så kan ni alla sätta igång med att byta ut alla dåliga omslag på böckerna i era bokhyllor.

Inga kommentarer: